manusia

Assalamualaikum. bismillahirrahmanirrahim...

semua manusia pernah buat dosa. semua manusia pernah lalai. semua manusia pernah buat kesalahan. semua manusa pernah lupakan Allah. bukan aku, bukan kau, bukan dia tapi semua manusia. manusia sangat jahil. aku tak cakap sesiapa, tapi aku tujukan kepada semua manusia. manusia cepat lupa diri, manusa sering lupa untuk mengucapkan terima kasih apatah lagi Alhamdullilah. sebab apa? sebab manusia lalai dengan kurnian Allah. kadang kadang apabila kita inginkan sesuatu, kita baru ingat Allah. kadang kadang apabila kita dapat sesuatu yang kita inginkan, kita terus lupa Allah. itulah manusia. tidak pernah berfikir, sering leka dengan dunia sampai sanggup ingat Allah ketika susah dan lupa ketika senang. mungkin saya mungkin awak mungkin dia mungkin mereka mungkin semua manusia pernah alami benda yang sama tapi manusia boleh berubah. dan perubahan manusia yang sebegitu mungkin mengambil masa. masa yang agak lama untuk mereka duduk bersendirian, berfikiran akan semua yang telah mereka lakukan. dan aku pasti, mungkin manusia itu telah sedar akan kesilapan, akan kejahilan, akan kesalahan yang telah mereka lakukan. sebab itu Allah sediakan satu pintu yang sangat terbuka luas yakni pintu taubat. masyaAllah, sangat mulia. tetapi ada jugak manusia yang masih tidak bersyukur. allahuakbar! “Aku mahu berlari, sejauh mana yang aku mampu. untuk aku tinggalkan jahilnya diriku. moga Allah memperkuatkan kaki ini agar berlari jauh lagi daripada itu.” kuatkan imanku, sesungguhnya syaitan sangat kuat untuk menghasut aku pergi ke jalan yang salah. Allahu!